
Tortury zaburzają pamięć
21 września 2009, 18:05W piśmie Trends in Cognitive Sciences profesor Shane O'Mara z Instytutu Neuronauki Trinity College informuje, że tortury nie są dobrą metodą pozyskiwania zeznań. Z jego badań wynika, że podczas tortur dochodzi do zaburzeń w pracy mózgu, które mogą usunąć z pamięci pożądane informacje lub nawet stworzyć fałszywe wspomnienia.

Litograficzne problemy
21 września 2009, 08:47Przemysłowi półprzewodnikowemu doszedł kolejny problem związany z koniecznością przełamywania kolejnych barier w miarę zmniejszania się poszczególnych elementów umieszczanych na krzemie. Tym razem nie chodzi o kłopoty związane z właściwościami materiałów czy odpowiednimi technikami produkcyjnymi.

Uczą się w stanie minimalnej świadomości
21 września 2009, 08:26Eksperymenty wzorowane na pomysłach Iwana Pawłowa ujawniły, że pacjenci w stanie minimalnej świadomości (ang. minimally conscious) mogą się uczyć, czyli w tym wypadku kojarzyć określony dźwięk z wrażeniem.

DoJ przeciwny umowie Google'a z wydawcami
21 września 2009, 08:10Amerykański Departament Sprawiedliwości (DoJ) wezwał sąd w Nowym Jorku do zablokowania umowy pomiędzy Google'em a wydawcami książek. Zdaniem urzędników, umowa w obecnej formie budzi zastrzeżenia prawne dotyczące praw autorskich i przepisów antymonopolowych.

Skuteczniejsze od rezonansu magnetycznego
21 września 2009, 05:47Czy badanie mózgu za pomocą rezonansu magnetycznego (MRI), będące dziś standardową metodą wykrywania udaru mózgu, może zostać zastąpione całkowicie darmowym testem przeprowadzonym przy łóżku pacjenta? Bardzo możliwe, że tak. Dowodzą tego badacze z Johns Hopkins University i University of Illinois.

Prototyp tyranozaura
18 września 2009, 11:53Amerykańscy naukowcy odkryli na północnym wschodzie Chin miniaturowy "prototyp" tyranozaura. Choć był 100-krotnie mniejszy od swego następcy, już przed 125 mln lat miał wszystkie jego flagowe cechy. Paul Sereno z Uniwersytetu Chicagowskiego przyznaje, że nigdy wcześniej nie spotkał się z takim zjawiskiem.

Jak mózg uczy się widzieć
18 września 2009, 10:18Badacze z MIT-u obserwowali starsze dzieci i dorosłych, którym udało się przywrócić wzrok. Dzięki temu stwierdzili, w jaki sposób mózg uczy się widzieć. Okazuje się, że kluczem do rozwiązania zagadki jest dynamiczna informacja, czyli obserwowanie poruszających się obiektów.

Naprawdę łaDNA cząsteczka
17 września 2009, 21:36Naukowcom z Brigham Young University udało się stworzyć nanocząstki przypominające swoim kształtem... litery. Błahostka? W żadnym wypadku - to prezentacja niezwykłego potencjału tkwiącego w technice zwanej DNA origami.
Elektroniczny detektor autyzmu?
17 września 2009, 19:33Przedstawiciele amerykańskiej fundacji LENA twierdzą, że stworzyli urządzenie zdolne do wykrywania autyzmu na podstawie analizy dźwięków wydawanych przez rozwijające się dziecko.

Zamknięcie oczu zwiększa emocje
17 września 2009, 08:27Straszna muzyka jest bardziej przerażająca, gdy podczas słuchania mamy zamknięte oczy. Profesor Talma Hendler uważa, że zjawisko to można wykorzystać w terapii osób z parkinsonizmem, alzheimeryzmem i innymi chorobami neurologicznymi.